Ускоро изградња трансевроазијског аутопута од Кине до Европе

Аутопут Меридијан ће бити дугачак скоро 2.000 километара, имаће четири траке и ићи ће од Белорусије до Кине

Влада Русије одобрила је пројекат Меридијан, први јавно-приватни аутопут, који ће бити најкраћи пут за превоз робе између Кине и Европе.

Аутопут Меридијан ће бити дугачак скоро 2.000 километара, имаће четири траке и ићи ће од Белорусије до Кине, пролазећи кроз осам региона Русије и Казахстана. Цена путовања за превознике из земаља које нису део Евроазијске економске уније износиће 70 центи по километру, а прва возила проћи ће овим путем 2024. године.

Премијер Русије Дмитриј Медведев одобрио је изградњу аутопута, а према писању руских медија, овај пројекат значајно ће утицати на развој и модернизацију руске инфраструктуре. Главни повод за изградњу овог пута јесте то што западне земље, међу којима предњачи Америка, константно успостављају нове блокаде и тиме отежавају транспорт и трговину кинеским компанијама. Кинези данас активно проналазе нове руте, поморске и копнене, како би заобишли ове препреке и повећали транспорт своје робе.

Према речима руководиоца руско-кинеског аналитичког центра Сергеја Санакојева, у свету су већ присутне форме јавно-приватног партнерства, а кинеске компаније већ увелико раде на изградњи ауто-путева у складу са концесионим условима — и у Африци и у Латинској Америци, па и у Европи — и не постоји ниједан разлог да такав механизам реализације инвестиционих пројеката не буде примењен и у Русији.

Санакојев наводи да су шансе за потенцијалну зараду Русије и осталих земаља кроз које ће пролазити овај ауто-пут велике, те да ће прилив новца бити велики самим постојањем овог пута.

„Ако чак замислимо ситуацију у којој руске компаније уопште не буду користиле тај пут, што је практично немогуће, Русија би и у том случају зарађивала, макар од наплате путарине и транзита. Чак и у том сценарију нема ничег лошег, јер то свакако представља додатну зараду, пружају се нове услуге“, напомиње он.

„Међутим“, додаје Санакојев, „треба имати у виду да је реалност другачија, и да све огромне инфраструктурне пројекте, као што је изградња ауто-путева, прате и други пројекти, попут изградње пратеће инфраструктуре. То уједно означава и повећање радних места, не само за Кину већ и за земље кроз које буде пролазио тај пут, а уједно и додатне приходе који се у буџет сливају на основу пореза.“

Наводи пример лоше реализације ауто-пута који је повезивао Москву са Казањом и упозорава да је потребно утврдити економску компоненту и доказати да ће изградња овог пута исплатити.

„Овде све мора да буде до детаља прорачунато, да све стране буду апсолутно сигурне да ће овај пут бити оправдан, пре свега из економског угла. Не треба се водити мишљу да ће тај ауто-пут сам себе исплатити за пет или 15 година, али мора да постоји рачуница да ће бити сврсисходан и да ће се дугорочно исплатити“, истиче Санакојев.

 

Извор Спутњик/Б92, 11. јул 2019.