Први теретни воз из Кине стигао у Србију

На црвеној траци је на српском и кинеском писало: „Први пут долази у Србију“, а на возу је исписано: „Кинеске железнице поздрављају српски народ“

Теретни воз кинеске компаније “China Railway Express”, са више од 500 тона опреме за изградњу брзе пруге кроз Србију, стигао је на железничку станицу Нови Београд. Председник Александар Вучић поручује: Више нисмо успутна станица за кинеске возове, већ одредиште. Воз је у железничкој станици Нови Београд уз “дугу сирену” “пресекао” црвену врпцу, чиме је означено званично успостављање прве железничке карго линије између две земље.

На црвеној траци је, иначе, на српском и кинеском језику писало: “Први пут долази у Србију”, а на возу је са стране исписано: “Кинеске железнице поздрављају српски народ”. Доласку воза присуствовао је председник Србије Александар Вучић, министарка грађевине Зорана Михајловић, заменик министра трговине Народне Републике Кине Ћен Кеминг, амбасадорка Кине Чен Бо, градоначелник Београда Зоран Радојичић. Председник Вучић и Ћен руковали су се са машиновођом и честитали му на успостављеној линији.

ВУЧИЋ: ВИШЕ НИСМО УСПУТНА СТАНИЦА
Вучић је истакао да ће се крајем 2021. године, уколико посао буде завршен у предвиђеном року, од Београда до Новог Сада возом путовати 30 минута.

“Зашто би после тога било ко користио аутомобиле”, рекао је Вучић. Председник је рекао да ће брза пруга до Суботице бити готова до краја 2022. године и да ће разговрати са премијером Мађарске Виктором Орабном како би и они убрзали радове са своје стране до Будимпеште. Како је рекао, од Београда до Будимепште ће се стизати за само 2,40 сати, због чега ће до Беча моћи да се стигне за 4,5 сата, што је боље него да се путује авионом због времена који се потроши на аеродромима.

То ће бити перфектна веза са Европом, истакао је Вучић и приметио да Србија више није успутна станица за кинеске возове, већ одредиште.

“Ово су важни дани за нас, јер готово 40 година да скоро да нико није користио возове у путнчиком и карго саобраћају. Мислим да ћемо успети на велика врата да вратимо српске и евопске железнице у нашу земљу”, поручио је Вучић. Вучић истиче да Србија не би успела да све то уради без помоћи председника Кине Си Ђинпинга.

Председник је замолио заменика министра трговине Кине Ћен Кеминга да пренсе председнику Сију најискреније поздраве од њега и српског народа.

“Живело челично пријатељство Србијe и Кине”, поручио је Вучић.

ЋЕН: ДОЛАЗАК ВОЗА ДОКАЗ ДУГЕ ИСТОРИЈЕ ПРИЈАТЕЉСТВА
Заменик министра трговине Кине Ћен Кеминг рекао је да Србија и Кина негују челично пријатељство и заједнички подносе све недаћ. “Србија је прва земља у централној и источној Европи која је са Кином успоставила свестране стратешке односе партнерства”, рекао је Ћен. Према његовим речима, билатерална трговина се убрзано повећава, постигнути су резултати у свим областима а посебно у области инфраструктуре.

“Пруга Беогард-Будимпешта се реализује у оквиру Иницијативе Појас и пут. То је први пројекат у области железничког саобраћаја који реализује једна кинеска компанија у Европи. Веома је значајан за регионално инфраструктурно повезивање а такође је веома значајан пројекат који ће донети добробит народу и који је узајамно користан”, рекао је заменик министра трговине.

Изразио је наду да ће током изградње српске деонице пруге ка Будимпешти предузећа две стране имати добру комуникацију и осигурати да пројекат буде завршен у захтеваном року и квалитету.

“ЖЕЛЕЗНИЧКИ САОБРАЋАЈ ИСПЛАТИВИЈИ ОД ВАЗДУШНОГ”
Министарка Михајловић је истакла да је овим Србија добила железничку карго линију са НР Кином, те да је теретни воз довезао је више од 500 тона опреме за изградњу брзе пруге Београд-Будимпешта, кренувши 24. септембра из кинеског града Ђинана у провинцији Шангдонг.

“Отварање ове железничке карго линије значајно је и због наших, али и привредника из региона, јер добијају могућност да извозе своје производе на кинеско тржиште, али и да увозе робу из Кине. Захваљујући добрим односима два председника, Александра Вучића и Си Ђинпинга, наша билатерална и економска сарадња је све боља”, истакла је министарка.

Михајловићева је додала да је железнички саобраћај много исплативији од ваздушног и поморског, те изразила задовољство што је Србија део глобалне иницијативе “Појас и пут”, у којој железнички саобраћај заузима један од централних видова саобраћаја, чији је део и брза пруга од Београда до Будимпеште.

МЕСЕЦ ДАНА ПУТА
Воз је кренуо ка Србији пре тачно месец дана из кинеског града Ђинана у провинцији Шангдонг. Превалио је око 10.500 километара, а траса воза је била: Кина–Монголија–Русија–Белорусија– Пољска–Мађарска–Србија. У 28 вагона налази се опрема за изградњу брзе пруге од Београда до Будимпеште.

Реч је о опреми за системе контактне мреже, као што су: трансформатори, каблови, интегрисани системи аутоматизације за трафо станице, системи даљинског управљања за контактну мрежу, системи за напајање струјом контактне мреже и друга опрема за брзу пругу.

ДЕО ИНИЦИЈАТИВЕ “ПОЈАС И ПУТ”
Из Кине је деведесетих година 20. века само спорадично тек по неки вагон, преко Турске, упућиван из Кине за Србију и то у саставу возова чија је крајња дестинација била у другим земљама централне Европе, као што су Мађарска, Пољска и Аустрија. Железнички саобраћај један је од централних видова саобраћаја кинеске глобалне економске иницијативе “Појас и пут”, а брза железничка пруга од Београда до Будимпеште саставни је део тог пројекта.

Фреквентност линије зависиће од интересовања компанија из Кине које раде на српском тржишту, као и компанија из Србије које сарађују са Кином, најавило је раније Министарство грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре. Отварање железничке карго линије између Кине и Србије ствара могућности и за све привреднике из Србије, али и региона, да могу своју робу да извозе на кинеско тржиште, као и да увозе потребну робу из Кине, јер је железнички транспорт много исплативији од ваздушног и поморског саобраћаја.

Иницијатива “Појас и пут” је покренута 2013. године и има за циљ да направи Нови пут свиле низом инфрастрктурних пројеката – изградњом саобраћајне и енергетске инфраструктуре за извоз робе, као и лука и индустријских паркова.

 

Насловна фотографија: Председништво/Танјуг/Раде Прелић

 

Извор Танјуг/РТС, 24. октобар 2019.