Историјски Оскар јужнокорејском филму „Паразит“

Добијањем Оскара „Паразит” је постао први филм ван енглеског говорног подручја који је освојио ову престижну награду

Најгламурозније и најпрестижније награде Оскар додељене су по 92. пут, а апсолутни победник био је филм „Паразит” Бонг Џун Хоа који је освојио четири златне статуе – за најбољи филм, сценарио, режију и најбоље интернационално остварење. Добијањем Оскара „Паразит” је постао први филм ван енглеског говорног подручја који је освојио ову престижну награду, а уједно и прво остварење из Јужне Кореје које је икад номиновано, преноси Танјуг.

Редитељ Џун Хо, потпуно изненађен примајући Оскара за најбољу режију у конкуренцији са Мартином Скорсезеом (Ирац), Семом Мендезом (1917), Тодом Филипсом (Џокер), Квентиномк Тарантином (Било једном у Холивуду), казао је да није никада могао ни да замисли ни да ће његов филм бити у конкуренцији са највећим режисерима свих времена, а камоли да однесе победу. „Када сам тек учио о филмовима једна реченица ми се урезала у срце ‘Када је најличније, тада је најкреативније’, то је казао Скорсезе”, рекао је редитељ.

Да статуа за најбољи филм иде у руке Кореанцима открила је легенда Холивуда Џејн Фонда која је овом приликом казала да се нада да публика осећа да филмови и даље могу да промене животе, а да су сви номиновани („Ford v Ferrari”, „1917”, „The Irishman”, „Joker”, „Jojo Rabbit”, „Little Women”, „Marriage Story”, „Once Upon a Time…in Hollywood”, „Parasite”) управо такви.

Награда за најбољег глумца, како се и предвиђало, отишла је у руке маестралном Хоакину Финиксу за улогу у филму „Џокер”, а номиновани су били Антонио Бандерас („Pain and glory”), Леонардо Дикаприо („Once upon a time…in Hollywood”), Адам Драјвер („Marriage Story”), Џонатан Прајс („The Two Рopes”).

Финикс је својих неколико минута говора искористио да укаже на све већу потребу подизања свести о угружености животиња и природе. „Не осећам се се ништа бољи од колега у овој просторији. Сви делимо љубав према филму, али и имамо глас који се чује и могућност да проговоримо о важним проблемима”, казао је оскаровац и закључио цитирајући свог покојног брата Ривера Финикса: „Тражите спас помоћу љубави и наћи ћете мир.” Финикс је други глумац у историји доделе Оскара који је поред Хита Леџера награђен за улогу Џокера.

Глумица Рене Зелвегер освојила је по други пут златну статуу за најбољу глумицу за улогу у филму „Џуди”, рекавши да сви имају своје хероје који их уједињују, „који инспиришу да извучемо најбоље из себе”. Она је свог Оскара посветила глумици Џуди Гарланд коју и тумачи у филму. Номиноване су биле Синтија Ериво („Harriet”), Скарлет Јохансон („Marriage story”), Соариз Ронан („Little women”), Шарлиз Терон („Bombshell”).

Оскар за најбољу женску споредну улогу припао је Лори Дерн за филм „Marriage Story”, а номиноване су биле Кети Бејтс („Richard Jewell”), Скарлет Јохансон („JoJo Rabbit”), Флоренс Паг („Little women”), Маргот Роби („Bombshel”). Како је и очекивано, Бреду Питу је напокон припао Оскар за глуму – за споредну мушку улогу у филму „Било једном у Холивуду”. Глумац се овом приликом емотивно захвалио редитељу, али и дугогодишњем пријатељу Леонарду Дикаприју.

„Тарантино, ти си јединствен и непоновљив. Филмски свет би био горе место да нема тебе, а Лео, ти си мој пријатељ и заувек ћу бити уз тебе”, казао је Пит који је номинован заједно са Томом Хенксом („A Beautifuly Day in the Neighborhood”), Ентони Хопкинсом („The Two Popes”), Ал Паћиноm („The Irishman”), Џо Пешиjeм (“The Irishman”).

Између доделе награда присетили смо се свих личности из света филма које су нас напустиле током претходне године. Уз интерпретацију песме „Yesterday” Били Ајлиш, Академија се опростила од Кобија Брајанта, добитника Оскара за краткометражни анимирани филм, као и од легенде Холивуда Кирка Дагласа, те Алвина Сарџента, Денија Ајела, Дорис Деј и многих других.

Оскара за најбољу музику компоновану нза филм добила je Хилдур Гуднадотир за филм „Џокер”, док је награда за најбољу песму отишла у руке Елтону Џону за нумеру (I’m Gonna) Love Me Again из филма „Rocketman”. Филм „1917” добио је Оскара за специјалне ефекте, у конкуренцији са „Star Wars: Rise of Skywalker”, „The Lion King”, „The Irishman”…

Овом филму Сема Мендеза припале су и златне статуете за најбољу фотографију и миксовање звука, што није ни приближно очекивањима која су била пре доделе. Награда за шминку додељена је филму „Bombshell”, док је за монтажу и едитовање звука припала остварењу „Ford v Ferrari”. Филм „Било једном у Холиводу” освојио је Оскара за најбољу сценографију, међу филмовима „The Irishman”, „Jojo Rabbit”, „1917” и „Parasite”.

За најбољи документарни филм проглашен је „Америчка фабрика” Стивена Боњара и Јулије Рејчерд, док је за најбољи адаптирани сценарио статуа заслужено отишла у руке Таики Ваититију за „JoJo Rabbit”. Оскара за костим добио је филм „Little Women” Грете Гервиг, а за најбољи краткометражни анимирани филм – Метју Чери и Керен Руперт Толивер за „Hair Love”. Попут свог претходника и наставак хит цртаћа „Toy Story” освојио је признање за најбољи анимирани филм.

У музичком делу церемоније на изненађење многих наступио је Еминем извевши уз пратњу гудачког оркестра чувену, Оскаром награђену, нумеру „Lose Yourself” из филма „8 Miles” и својом изведбом подигао на ноге све присутне. Потом је оскаровац Том Хенкс најавио отварање музеја филма „Academy Museum”, у чијем стварању су учествовале његове колеге из бранше. Отварање је најављено за децембар 2020. године.

Зек Гостагер ушао је у историју као прва особа са Дауновим синдромом која је најавила победника неке категорије на Оскара. Као и до сада и овогодишња церемонија протекла је у указивању на потребу за толеранцијом, разумевањем различитости и родне равноправности. Свечаност је отворила певачица Џејн Моне, која је током свог наступа поздравила и подржала све жене које су својим радом допринеле филмској индустрији.

Потом су је на бини заменили вишеструки домаћини доделе Оскара и комичари Стив Мартин и Крис Рок, који су искористили време да се нашале на рачун Мартина Скорсезеа и Џефа Безоса, али и сатирично критиковали мањак жена и афро-америчких глумаца међу кандидатима за Оскара: „Тридесетих година нисмо имали ниједног црног кандидата, а сада имамо једног – велики напредак!”

 

Насловна фотографија: AP Photo/Chris Pizzello

 

Извор Политика, 10. фебруар 2020.