B. Zečević: Kome pada na pamet da ponovo izmišlja štafetu mladosti?

Jedna državna ustanova kulture Republike Srbije 2020. obnavlja „štafetu mladosti“, koja je u nedavnoj prošlosti bila čvrsto vezana za ime Josipa Broza

Nedavno je na sajtu Muzeja Jugoslavije izašao oglas u kome se, između ostalog, kaže:

– Muzej Jugoslavije nastavlja praksu zajedničkog promišljanja jugoslovenskog nasleđa s akterima lokalne umetničke scene. Umetnički kolektiv Karkatag počeo je realizaciju umetničkog rada “n(ex)t y(o)u/novi revizionizam”, koji će biti predstavljen u više faza u Muzeju Jugoslavije, a prvi deo rada čini kampanja “Next You”. U okviru nje raspisan je konkurs za idejno dizajnersko rešenje štafete mladosti pod nazivom “Next You štafeta, štafeta nove generacije”. Pa zatim: “Tema konkursa je savremena interpretacija štafete mladosti i sagledavanje značenja i formalnih rešenja ovog objekta danas. Pozivamo umetnike da kroz ličnu prizmu odgovore na pitanja koja u njima pokreće simbolika štafete: Da li ona govori o novonastalim kriznim situacijama koje su zadesile ceo svet ili se okreće trenucima u kojima ste se osećali srećno i sigurno? Da li ističe zajedništvo i razmenu na društvenim mrežama, da li slavi omiljene modne i tehnološke brendove ili kritikuje klasne nejednakosti? Kome biste je vi uručili?”

Protrljajte oči i pročitajte još jedanput. Nema sumnje, jedna stalna državna ustanova kulture Republike Srbije 2020. obnavlja “Štafetu mladosti”, koja je u nedavnoj prošlosti bila čvrsto vezana za ime Josipa Broza i instalisana kao državni kult Titove ličnosti u celom posleratnom periodu, dakle kao simbol totalitarne komunističke vlasti i masovnog ispiranja mozga naraštajima svih naših naroda (“i narodnosti”)! Doista, Broz je i ovde išao za kultom svog prethodnika na tronu Jugoslavije, kralja Aleksandra Karađorđevića, ali je “kraljeva štafeta” odavno zaboravljena, što sa Titovom, očigledno – još nije slučaj.

Kome to pada na pamet da ponovo izmišlja ovu kolosalnu budalaštinu, koja je decenijama zaluđivala nesrećnu Jugoslaviju i završavala masovnim vatrometom u slavu totemskog polubožanstva, Brozovu kolektivnu proslavu samoga sebe, kojoj se egzalitirano podavala cela zemlja? Ako je cilj ove paklenske zamisli samo provokacija, uspela je, o čemu svedoče i ovi redovi. Ali čini se da nije samo to, jer nebulozno objašnjenje ovog “promišljanja” govori jezikom “novog revizionizma”, koji se “okreće trenucima u kojima ste se osećali srećno i sigurno” i još poziva na “kritiku klasne nejednakosti”.

To je kriptokomunistička poruka jednog ideološkog diksursa i nema veze sa “realizacijom nekih umetničkih radova” i “akterima lokalne umetničke scene” (kolektiv pod volšebnim imenom Karkatag, za koji teško da ste ikada čuli). Ne, nije to nikakva “alternativna umetnička instalacija”. To je politička ujdurma u (kako sami njeni žreci kažu) kampanji obnove neotitoizma, koja se, programiranom delatnošću rečenog Muzeja, podstiče u cilju destabilizacije srpske države i organizovanog haosa u njoj. Zato je potrebno da se bavite dešifrovanjem gornje nebuloze. Njen pravi smisao je sasvim jasan: stvaranje novog Brozovog kulta.

Inače bi bilo veoma zabavno zamišljati kuda bi sve trčala nova štafeta Titove mladosti danas. Bulevarom Bila Klintona u Prištini? Ulicom Mile Budaka u Zagrebu? Da li bi je dočekao i ispratio Tompson masovnim izvođenjem “Bojne Čavoglave”, na jednom od stadiona, sa vatrometom i “starim hrvatskim pozdravom” (kako reče Kolinda), koji su odobrile sve evropske sudije? Zgarištima i ruševinama, zapustelim i izgorelim lepim selima od Đevđelije do Triglava, otrovanim nebom i zagađenim vodama jednog razrovanog i pretužnog nasleđa?

Ko bi je poslao i ko bi je primio? Ludo se zabavljaju besposleni popovi sa Dedinja, ali ne krste jariće, nego izmišljaju sumanute štafete i slične gluposti. I to 100 odsto o srpskom trošku. Ko im daje pare da ih razbacuju na “dizajnerska rešenja štafete mladosti nove generacije”? Čemu služe ove neotitoističke ludorije? Uopšte, čemu služi ceo ovaj luksuzni, dedinjski Muzej, na rasipnim budžetskim jaslama, koji očigledno nema drugu svrhu do da kontinuirano i konsistetno održava nekrofiliju jednog nama stranog kulta, koji bi – već jednom! – trebalo ukloniti odande i prepustiti ružnoj prošlosti.

 

Autor Božidar Zečević

 

Naslovna fotografija: Snimak ekrana/Jutjub

 

Izvor Večernje novosti, 13. jun 2020.