Borba: Srbija blizu dogovora sa Kinom da otkupi dug za auto-put u Crnoj Gori

Borba piše da bi Kina, u slučaju dogovora sa Beogradom, dobila da gradi deonicu auto-puta koji ide kroz Srbiju, a Srbija bi postala vlasnik dela auto-puta koji ide kroz CG

Država Srbija u završnim je pregovorima sa kineskim zvaničnicima da od njihove Eksim banke otkupi kredit za izgradnju dionice auto-puta Bar-Boljare koji ide kroz Crnu Goru, ekskluzivno saznaje Borba. Kako nam je potvrđeno, pregovori su u poodmakloj fazi i uskoro bi se moglo očekivati da se postigne konačan dogovor. Ovim je potvrđeno pisanje Borbe od 05. juna da Srbija pregovara da otkupi dug Crne Gore.

Ovakav plan nije nemoguć, jer bi Kina, u slučaju povoljnog ishoda dogovora sa Beogradom, dobila da gradi dionicu auto-puta koji ide kroz Srbiju, a Srbija bi faktički postala, do kraja isplate kredita, vlasnik dijela auto-puta koji ide kroz Crnu Goru.

Takođe, u slučaju da Crna Gora ne bude mogla da vrati pomenuti kredit, a Srbija i Kina naprave pomenuti dogovor, jasno je da bi jedna od opcija bila i to da Crna Gora iznajmi dio auto-puta kroz njenu teritoriju, i to Srbiji, kao što je Šri Lanka iznajmila svoju luku Kini na 99 godina, jer nije mogla da vraća kredit koji je od njih uzela. U tom slučaju, Srbija bi postala ekonomski gospodar Crne Gore, što je sada gotovo izvjesno, s obzirom da je naša ekonomija u lošem stanju.

Crna Gora strahuje da će projekat izgradnje auto-puta koji koji bi trebalo da poveže jadransku luku Bar sa Beogradom i koji finansira Kina “biti na putu propasti”. Naime, taj projekat koji je uticao na povećanje duga zemlje mogao bi da bude opasan ukoliko se ima u vidu kredit kojim je finansiran i mogućnosti Crne Gore da ispoštuje sve stavke ugovora prema kineskoj Eksim banci, pisao je nedavno Fajnenšel tajms.

Iz kredita kineske Eksim banke je od početka izgradnje auto-puta Bar – Boljare do kraja prošle godine isplaćeno 751,57 miliona dolara, odnosno 547,87 miliona evra. Ukupno ugovorena vrijednost radova za izgradnju prioritetne dionice autoputa Smokovac – Uvač – Mateševo utvrđena ugovorom o projektovanju i izgradnji auto-puta, zaključen između Ministarstva saobraćaja i kineske kompanije China Road and Bridge Corporation (CRBC) i iznosi 809,6 miliona evra. Od toga se 85 odsto ukupnog iznosa, odnosno 688,2 miliona evra obezbijeđeno kroz zajam sa kineskom Eksim bankom.

RADOVI KASNE, DUG RASTE
Kritičari finansijskog projekta auto-puta kroz Crnu Goru i dio nevladinog sektora kao ključne probleme aranžmana sa Kinezima izdvajaju; činjenicu da se, umjesto završetka radova u maju ove godine, sada najavljuje kraj izgradnje prve dionice za septembar 2020. godine; da Vlada nije ugovorila izgradnju pristupnih puteva niti infrastrukturu što će državu koštati dodatnih između 80 i 130 miliona dolara; da se država nije zaštitila od mogućeg negativnog uticaja kursnih razlika na buduće vraćanje kredita; da je tokom izgradnje devastiran dio rijeke Tare na šta su reagovale domaće i međunarodne organizacije uključujući i Unesko pod čijom je zaštitom kanjon Tare.

 

Naslovna fotografija: Snimak ekrana/Jutjub

 

Izvor Borba.me, 21. septembar 2020.

 

BONUS VIDEO:

Pratite nas na YouTube-u